کد مطلب: 204825
آغاز فاز دوم واکسيناسيون کرونا در ايران از امروز/ چه کساني در اولويت ۲ واکسينه مي‌شوند؟
تاریخ انتشار : 1400/02/07 13:19:07
نمایش : 982
فاز دوم واکسيناسيون کرونا از امروز در تبريز و به طور همزمان در سراسر کشور با واکسيناسيون افراد ۸۰ سال به بالا آغاز مي‌شود

به گزارش هفت چشمه به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، از امروز در برنامه اي با حضور وزير بهداشت واکسيناسيون فاز دوم کرونا با تزريق واکسن‌هاي وارداتي به سالمندان بالاي ۸۰  سال آغاز مي‌شود  و بر اساس پيش‌بيني‌ها اين فاز از واکسيناسيون حدود دو ماه زمان‌بر است، پيش از اين کادر بهداشتي و درماني و افراد در مواجهه با ويروس کرونا و در معرض خطر مرگ بر اثر ابتلا به کوويد ۱۹ واکسينه شدند.

افرادي که در فاز نخست واکسيناسيون کرونا واکسينه شدند

۱-۱ -کارکنان خط اول ۳۱ ارايه خدمت به بيماران کوويد ۱۹ که در معرض خطر بالاي ابتلا وانتقال عفونت به ساير اعضاي جامعه هستند.

  • همه پرسنل بيمارستان‌هاي بستري کننده بيماران کوويد ۱۹ شامل همه پرسنل تشخيصي، درماني، خدمات، انتظامات، اداري
  • پرسنل عملياتي اورژانس کشور
  • پرسنل مستقيم تغسيل و شستشوي اجساد متوفيان
  • پرسنل آزمايشگاه‌هاي عضو شبکه آزمايشگاهي تشخيص کوويد-۱۹
  • پرسنل درمانگاه هاو مراکز سرپايي درگير در غربالگري بيماران کوويد
  • پرسنل مراکز و گروه‌هاي تزريق واکسن کوويد
  • پرسنل درمانگاه‌هاي ۱۶-۲۴ کرونا
  • پرسنل مراکز بهداشتي شهري و شهري-روستايي خدمت دهنده به بيماران کوويد
  • پرسنل درمانگاه‌هاي سرپايي مناطق شهري خدمت دهنده به بيماران کوويد
  • پرسنل مراکز درمان در منزل داراي مجوز رسمي خدمت دهنده به بيماران کوويد
  • پرسنل مطب‌هاي فعال در پذيرش و غربالگري بيماران کوويد
  • مطب‌هاي فعال متخصصين عفوني
  • مطب‌هاي فعال متخصصين داخلي و فوق ريه
  • مطب‌هاي فعال پزشکي عمومي
  • مطب‌هاي فعال متخصصين کودکان
  • پرسنل مطب‌ها و کلينيک‌هاي فعال دندانپزشکي
  • پرسنل مراکز راديولوژي و ساير آزمايشگاه‌هاي درگير در تشخيص بيماري کرونا
  • پرسنل داروخانه‌ها
  • پرسنل ستادي دانشگاه‌هاي علوم پزشکي و ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي شامل پرسنل ستادي اورژانس که به عنوان ناظران بهداشتي يا افرادي که بنا بر جايگاه شغلي خود ملزم به حضور مرتب در مراکز ارائه خدمات سلامت به بيماران کوويد-۱۹ هستند. افراد واجد شرايط اين بند در هر استان بايد به تاييد کميته اخلاق باليني دانشگاه/دانشکده علوم پزشکي مربوطه برسد و تصميم گيري در مورد کارکنان ستادي وزارت بهداشت بر عهده کميته ملي اخلاق باليني وزارت متبوع است.

 

۲-۱-افراد با ريسک بسيار بالاي بستري شدن و مرگ به دليل کوويد

  • افراد با ريسک بالاي بستري شدن و مرگ به دليل کوويد ۱۹ 
  • افراد با ريسک بالاي ساکن در مراکز نگهداري ساکن در مراکز نگهداري
  • افراد ساکن در خانه‌هاي سالمندان و پرسنل خانه‌هاي سالمندان
  • جانبازان ساکن در مراکز نگهداري جانبازان وپرسنل اين مراکز
  • افراد کم توان ذهني و جسمي ساکن در مراکز نگهداري و پرسنل اين مراکز
  • جانبازان بالاي ۵۰ درصد و جانبازان شيميايي تنفسي
  • پاکبانان در مواجهه با زباله‌هاي عفوني
  • ورزشکاران المپيکي به منظور شرکت در رقابت‌هاي المپيگي وکاهش خطر بالاي ابتلا به بيماري در مسابقات

آغاز فاز دوم واکسيناسيون کرونا در ۸۰ ساله‌ها

ايرج حريرچي معاون کل وزارت بهداشت گفت: فاز دوم واکسيناسيون کرونا از امروز در تبريز و به طور همزمان در سراسر کشور با واکسيناسيون افراد ۸۰ سال به بالا آغاز مي‌شود و اين افراد گروه يک از فاز دوم واکسيناسيون هستند که آدرس و تلفن قريب به اتفاق آن‌ها را داريم؛ لذا در خصوص افرادي که به مراکز درماني مراجعه داشته‌اند ثبت نام لازم نيست، اما افرادي که سابقه مراجعه ندارند از هفته آينده شماره تلفني اعلام شده تا از طريق تماس با آن نسبت به ثبت نام آنها اقدام شود.

معاون کل وزارت بهداشت همچنين يادآور شد: واکسيناسيون عمدتا در مراکز درماني انجام نخواهد شد و ورزشگاه‌ها، بيمارستان‌هاي راه‌اندازي شده براي اين امر تجهيز شده‌اند چراکه تجمع مردم فقط خطر بالا رفتن شيوع بيماري را بيشتر مي‌کند.

حريرچي در پايان با اشاره به اينکه به ترتيب افراد بالاي ۷۵ و ۶۵ سال از طريق سامانه اينترنتي ثبت نام خواهند شد، اظهار کرد: در اين طرح نام، نام خانوادگي، شماره تلفن و کدملي افراد دريافت شده و پس از آن، زمان مراجعه به آن‌ها اطلاع داده شده و يک هفته و يک روز قبل از واکسيناسيون نيز براي آن‌ها پيام ارسال مي‌شود.

فاز دوم واکسيناسيون کرونا در ايران

گروه‌هايي که در فاز ۲ واکسيناسيون کرونا واکسينه مي‌شوند

‌در اين فاز ۲ دسته سالمندان و بيماران زمينه اي واکسينه مي شوند، اين فاز از امروز با واکسيناسيون افراد بالاي ۸۰ سال آغاز مي‌شود.

۱-۲- افراد مسن

بالاي ۸۰ سال

بالاي ۷۵ سال

بالاي ۷۰ سال

بالاي ۶۵ سال

۲-۲- بيماران زمينه‌اي ۱۶ تا ۶۴ سال

افراد با بيماري‌هاي و شرايط زمينه‌اي پر ريسک ۱۶ تا ۶۴ سال بر اساس آناليز ريسک بر اساس راهنماي تعيين شدت ريسک که توسط کميته فني کرونا تهيه و بروز خواهد شد. اين راهنما در دسترس عموم مردم و نيز مراکز تزريق واکسن قرار خواهد گرفت و بر اساس مستندات علمي ريسک هر فرد را بر اساس مواردي شامل ابتلا به بيماري‌هاي خاص مانند سرطان تحت درمان با شيمي درماني يا پرتو درماني، بيماران پيوند عضو شده يا ساير بيماران دريافت کننده دارو‌هاي سرکوب کننده يا تضعيف کننده ايمني يا مبتلا به نقص سيستم ايمني، ابتلا به بيماري‌هايي مانند ديابت، بيماري‌هاي قلبي و پر فشاري خون، چاقي مفرط و ساير شرايط بر اساس آخرين دستاورد‌هاي علمي محاسبه خواهد کرد.

در اين گروه، افراد در اولويت سني از بالا به پايين در لايه‌هاي ۱۰ سال به ۱۰ سال از ۶۴ سال به پايين واکسيناسيون خواهند شد.

براي واکسيناسيون کرونا در فاز دوم نياز به مراجعه حضوري به هيچ فردي نيست و افراد بر اساس فراخوان داده شده مي‌توانند در سامانه واکسيناسيون از روز شنبه ثبت نام کنند و نوبت واکسيناسيون کرونا از طريق پيامک به آنها اطلاع داده مي‌شود.

فاز دوم واکسيناسيون کرونا

به هيچ وجه نياز به مراجعه حضوري براي ثبت نام واکسيناسيون نيست

عليرضا رئيسي سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: فاز اول واکسيناسيون کرونا در ايران امروز به اتمام مي‌رسد و از سه شنبه فاز دوم واکسيناسيون با تزريق واکسن به سالمندان بالاي ۸۰ سال  آغاز مي‌شود.

وي درباره ثبت نام براي واکسيناسيون کرونا در فاز دوم و برخي اخبار مبني بر مراجعه حضوري يا تلفني افراد به مراکز بهداشتي بيان کرد: افزود: به هيچ وجه نياز به مراجعه حضوري افراد به مراکز بهداشتي و درماني کشور براي ثبت نام واکسيناسيون فاز دوم  نيست.

سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا تاکيد کرد: بايد توجه داشت در اغلب شهرها و روستاهاي کشور مردم پرونده الکترونيک سلامت دارند و نيازي به مراجعه حضوري نيست؛ همچنين زماني که نوبت واکسيناسيون افراد برسد، از طريق پيامک به آنها اطلاع داده مي‌شود.

رييسي اظهار کرد: برخي افراد تاکنون مراجعه‌اي به مراکز بهداشتي نداشته‌اند و پرونده الکترونيک سلامت ندارند که اغلب اين افراد در کلانشهرها هستند، به روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشکي در سراسر کشور اعلام کرده‌ايم که از ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ شماره تلفني را اعلام کنند تا افراد در فاز دوم واکسيناسيون و در مرحله نخست سالمندان بالاي ۸۰ سال به بالا با اين شماره تماس بگيرند و اطلاعات اين گروه از افراد در سامانه واکسيناسيون کرونا ثبت شود.

فاز 2 واکسيناسيون کرونا در ايران

سامانه واکسيناسيون کرونا در ايران را بشناسيد

سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا گفت: سامانه رسمي واکسيناسيون کرونا در ايران در روز چهارشنبه رونمايي مي شود و جزييات آن را اعلام مي‌کنيم. سامانه واکسيناسيون کرونا در ايران که همان سامانه وزارت بهداشت به نشاني Salamat.gov.ir است، از هفته آينده آغاز به کار مي‌کند و افراد مي‌توانند اطلاعات خود را ثبت کنند.

وي ادامه داد: سامانه واکسيناسيون کرونا پس از ثبت نام اولويت بندي افراد را مشخص مي‌کند و پس از ثبت نام، اطلاعات درج شده صحت سنجي مي‌شود و بر اساس اولويت‌بندي صورت گرفته نوبت واکسيناسيون به افراد به صورت پيامکي اطلاع داده مي‌شود.

 عوارض تزريق واکسن در سامانه واکسيناسيون کرونا ثبت ميشود

سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا با اشاره به ظرفيت ديگر سامانه واکسيناسيون کرونا در ايران، گفت: همچنين اين سامانه به اين منظور رصد و پايش عوارض واکسيناسيون نيز راه اندازي شده است تا افراد پس از تزريق واکسن، عوارض مشاهده‌شده را در سامانه واکسيناسيون اعلام کنند و به اين صورت ما عوارض را هم در ايران رصد و پايش خواهيم کرد.

رييسي بيان کرد: واکسيناسيون فاز دو نيز مانند ساير اولويت‌بندي‌ها در شبکه بهداشتي کشور به صورت رايگان انجام مي‌شود و نياز به پرداخت وجه هنگام ثبت نام و تزريق واکسن نيست.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg